De connectors - spelenderwijs verbinden
De connectors - spelenderwijs verbinden

Praktische info
Voor wie
Kinderen in de onderbouw van de lagere school.
We willen vooral preventief werken en beogen kinderen uit kwetsbare gezinnen.
Inhoud
Maandelijks komen we één weekend samen (zonder overnachting) en doen we allerlei leuke, verbindende activiteiten.
Er wordt gewerkt aan veerkracht en weerbaarheid, wat nodig is om je door moeilijke momenten te kunnen komen.
We zetten op heel regelmatige basis dieren in als onze helpers (paard, ezels).
- Doelstellingen
In ‘spelenderwijs connecteren’ focussen we op het opheffen van belemmeringen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
Hoofddoelen
- De gedragsproblemen zijn opgeheven of verminderd
- De traumatische ervaring is zo ver als mogelijk verwerkt
- De context van het kind heeft meer inzicht gekregen in de belevingswereld van het kind
Subdoelen
- Het kind kan zijn gevoelens, wensen, behoeften en ervaringen uiten, ordenen en verwoorden in spel
- Het kind maakt meer onderscheid in (zintuiglijke) ervaringen, emoties en personen
- Het kind heeft controle over (vroegkinderlijke) angsten
- Het kind kan zijn emoties reguleren
- De stemming en gemoedstoestand is verbeterd
- Traumatische ervaringen/gebeurtenissen uit het verleden zijn verwerkt
- Het kind heeft leren omgaan met de verschillende loyaliteiten t.a.v. de voor het kind belangrijke personen
- Het kind kan de aandacht richten op de eigen activiteiten en zich concentreren
- Het kind is minder gericht op het controleren van de ander en zijn omgeving, het is minder waakzaam en kan onbekommerd spelen
- Het kind heeft vertrouwen gekregen in zichzelf (neemt initiatief, durft te vertrouwen op het eigen gevoel)
- Het zelfbeeld van het kind is realistisch en/of positief (het heeft realistische gedachten over zichzelf en de eigen competenties)
- Het kind heeft irrationele, negatieve gedachten kunnen vervangen door realistische, positieve gedachten
- Het kind kan de eigen grenzen aangeven in het contact met de ander (kan beter voor zichzelf
- opkomen, is weerbaarder)
- Het kind kan differentiëren in zijn contacten
- Het kind heeft vertrouwen gekregen in de ander (neemt initiatief in contact, heeft een positief contact, luistert naar de ouders, accepteert regels)
- Het kind kan op een positieve manier omgaan met andere kinderen (claimt minder)
- Het kind heeft geleerd om te gaan met zijn opvoedingssituatie (scheiding, nieuw samengesteld gezin, ouders met eigen persoonlijke problematieken, …)
- De school- en thuiscontext hebben meer inzicht in het ontwikkelingsproces van het kind, wat tijdens de therapie zichtbaar is geworden.
Gegevens
-
09:00 - 16:00
-
09:00 - 16:00
-
09:00 - 16:00
-
09:00 - 16:00
Door
Aantal sessies
8
Duur sessies
960 min
Locatie
Kloosterhoek 77, 8930 Menen, Belgium
Bekijk op kaart
Bekijk op kaart
Bereikbaar
- Rolstoelen
- Gratis parking
- Bus
Status
Plaatsen beschikbaar